Publicerad: 2015-09-30

Kreativa möten på Knistad Herrgård

Dan Persson, VD på Knistad Herrgård, delger oss hur man på Knistad satsar på att konceptualisera konferensen

Varför valde ni att göra denna satsning inom konferens?

– För mig som ny i branschen, jag tog över Knistad i början av 2014, har det varit ett år av tankar. Hur säljer och genomför man en perfekt konferens? Vem är köparen och vad är köparens behov? Jag kommer från friskvårdsbranschen, det som har gjort den så framgångsrik de senaste 10 åren är att man koncentrerat sig på att sälja det kunden vill ha. Innan sålde man en spinningcykel nu säljer man en stark och effektiv kropp. Vi har sålt lokaler och stolar. Från och med nu säljer vi ett lyckat möte.

Hur har ni gått tillväga då ni arbetat fram konceptet?

– Vi har gjort som vi gör med allt annat. Vi har tagit hjälp och lyssnat på de som kan. Det finns otroligt mycket kunskap om möten, både i vår bransch men också från de som specialiserat sig i ämnet. Vi har tagit oss tid att fundera och tänka till. Vi har tagit in ett konsultföretag som heter CoCreo, de har över 30 års erfarenhet av att skapa framgångsrika möten.  Vi kan hjälpa till med produktutveckling, visions- och strategiarbete, idégenerering, problemlösning, planering och projektarbete med mera.

Vad skulle du vilja säga är den viktigaste ingrediensen för en lyckad konferens?

– Den viktigaste ingrediensen är att vi gör en bra behovsanalys. Vi har både kunskapen, faciliteterna och läget, så är vi noga med behovsanalysen och detaljerna då blir resultatet topp.

Hur märker man som konferensgäst på Knistad av satsningen?

– Som gäst kommer man märka det genom att man har fått mycket gjort och får med sig ett lyckat resultat hem. Som bokare har man mött en professionell, lyhörd organisation som gjort att allt löpt på enligt plan. Som företag eller organisation märker man det genom att man får bättre resultat framåt.

Om vi blickar framåt, hur kommer ni fortsätta utveckla området konferens?

– Vi lever i en tid när förändrings- och utvecklingstakten bara ökar och ökar. Globaliseringen, den tekniska utvecklingen och internet har gjort att kunderna är kunniga, välinformerade och förväntar sig erbjudanden som är bättre, snabbare och mer personligt anpassade. För att kunna möta detta behövs ett kontinuerligt utvecklings- och innovationsarbete. Vi som alla andra företag behöver inspirerade och engagerade medarbetare med ett kreativt självförtroende som arbetar tillsammans för att skapa perfekta möten. Vi kan inte sitta och gnälla över att mötesstrukturen förändras, vi måste anpassa oss och ge gästerna det de vill ha. Jag är helt prestigelös, vi kanske får ändra på konferensprogrammet och vända det helt upp och ner. Börja med aktiviteten och avsluta med arbetet.

Under 2015 skall vi sluta sälja "bord, stolar, sängar och vatten", vi skall sälja lyckade möten och konferenser! 97 % av gästerna ger Knistad Herrgård 5 av 5 på mat och service. Jag är inte nöjd förrän 97 % av alla våra konferensgäster ger oss 5 av 5 i betyg på hela konferensen och då menar jag när de ett år senare tittar tillbaka och tänker, jäklar vad bra att vi åkte till Knistad Herrgård, det gav oss resultat!