Publicerad: 2015-09-30

5 tips för bättre energi på konferesen!

Så håller du blodsockret i schack under hela dagen.

Att orka en hel dag fylld med föreläsningar, grupparbeten och diskussionsforum kan vara en utmaning. Maten har en stor del i ditt energiflöde genom dagen och äter du rätt och väljer smart så kan du behålla fokus genom hela dagen och bli konferensens lysande stjärna!

1. Rätt bröd till frukosten! – Välj ett grovt bröd till frukosten framför det vita. Äter du yoghurt med flingor så se till att välja müsli eller branflakes framför de mer söta varianterna som cornflakes eller kalaspuffar.


2. Långsamma kolhydrater till lunchen! – Om möjligheten finns, välj långsamma kolhydrater på lunchen som quinoa, bulgur eller fullkornspasta. Undvik vitt klibbigt ris, potatismos (eftersom mosad potatis har högre GI än fast potatis) och vit pasta.


3. Mer protein och fett! – Väljer du att ta lite mer fisk, kött och grönsaker på lunchen framför pastan och potatisen så är chanserna goda att du orkar mer. Protein och fett ger en fördröjd magsäckstömning som ger lägre GI.


4. Ät ofta – och mindre! – Ät dig inte alltför mätt på den goda lunchen på konferensen. Ät istället lite oftare! Ta med en frukt eller nötter in på mötet och fyll på när energin börjar ta slut.


5. Välj bort bullen vid fikan! – Om du verkligen känner för något sött vid eftermiddagsfikan på konferensen, välj en pralin med mörk choklad. Mörk choklad har lågt GI och håller därför blodsockret på en jämnare nivå än bullar och kakor. Äter du inte choklad kan du satsa på havrekex eller digestivekex framför sockerkakan eller bakelsen.